Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

IT-politik

IT-politik på PVG

På PVG indgår brug af computere både i undervisningen samt i enkelte pauser, hvor nogle elever spiller spil på computeren, mens andre går på nettet.

Vi har derfor følgende regler for brug af computere:

  1. I timerne bruges computeren til undervisning. Der kan arbejdes på digitale undervisnings platforme samt søges på nettet efter relevant viden til brug i undervisningen.
  2. Hvis eleverne ønsker at downloade spil, musik, film eller installere andre programmer på deres computer skal de spørge en voksen først.
  3. Eleverne må ikke besøge hjemmesider på nettet med porno, vold eller racistisk indhold.

 

IT-regler for eleverne

Det er personalet i de enkelte klasser der fastsætter reglerne i klassen, hvis der skulle opstå et behov for det.

Brug af sociale medier

Vi underviser vores elever ud fra Red Barnets undervisningsmateriale om færden på de sociale medier. Særligt på øverste mellemtrin og udskoling.

Vi arbejder særligt med:

  • At eleverne udviser respekt
  • At eleverne får en kritisk bevidsthed
  • At eleverne skriver i en pæn tone og undgår at skrive ord, der kan genere/såre andre
  • At der ikke må deles billeder uden tilladelse fra personen/personerne på billedet
  • At eleverne ikke skal skrive private oplysninger som; adresse, efternavn, telefonnummer eller hvilken skole de går på
  • At eleverne altid skal tage fat i en voksen, hvis de oplever at blive kontaktet af en fremmed, som udviser uhensigtsmæssig adfærd

 

Har man lyst til at vide mere, kan man se mere på Red Barnets hjemmeside

https://redbarnet.dk/skole/sikker-paa-nettet/

 

Teknologiforståelse

På skolen har vi prioriteret at undervise i faget Teknologiforståelse på 4. – 9.klassetrin. Teknologiforståelse bliver en større og større del af det at gå i skole og indebærer læren om en række grundlæggende viden omkring teknologi. De 4 kompetenceområder i faget er:

  1. Digital myndiggørelse, herunder kritisk undersøgelse og forståelse af digitale artefakter som apps
  2. Digital design med vægt på at tilrettelægge og gennemføre designprocesser
  3. Computationel tankegang, hvor eleverne skal analysere, modellere og strukturere data og dataprocesser
  4. Teknologisk handleevne, der bl.a. handler om at mestre computersystemer, digitale værktøjer og at kunne programmere

 

Har man lyst kan man se nogle videoer om de 4 kompetenceområder på linket nedenunder:

https://xn--tekforsget-6cb.dk/inspiration/videoer-om-forsoeget/