Skolens målsætning

Mål for Skolen i Peter Vedels Gade

Skolen i Peter Vedels Gade er en af Københavns kommunes specialskoler. Eleverne har en diagnose indenfor autismespektrum forstyrrelse (ASF) og deres intellektuelle potentiale er vurderet indenfor moderat til normalområdet.

Skolen i Peter Vedels Gade er opbygget som et helhedstilbud fra 0. til 10. klassetrin. Læring og faglig udvikling finder sted i både skoletid og fritidtidstilbuddet, som tilbydes på alle klassetrin.
Eleverne er inddelt i grupper. Særligt i indskolingen bestræber vi os på at have mindre klasser. Til hver gruppe er der knyttet 2-3 lærere og 1-2 pædagoger.

Vi tilbyder individuelt tilrettelagt specialundervisning i hele skoleforløbet, som er fra 0. til 10. klasse. Ud over de almindelige skolefag modtager eleverne specifik undervisning i grundlæggende sociale færdigheder og selvstændighed med det sigte bl.a. at udvikle forståelse for egne særlige forudsætninger.

Skolen i Peter Vedels Gade tilbyder specialundervisning med et integreret fritidstilbud baseret på:

• Kendskab til autisme spektrum forstyrrelse
  • Viden om autismeteori og praksis
  • Viden indenfor tillægsdiagnoser, angst og psykiske tilstande
  • Skolefaglig viden, hvor hele fagrækken og folkeskolens afsluttende afgangsprøver for 9.
     klasse tilbydes i henhold til folkeskoleloven.
  • Helhedstænkning som det bærende element i samarbejdet mellem lærere og pædagoger.
  • Undervisnings- og udviklingsforløb tilrettelagt ud fra den enkelte elevs behov.
  • Et inklusionsperspektiv, både internt i organisationen og eksternt med samarbejdspartner. Udgangspunktet er tanken om åben skole og deltagelse i det øvrige samfund.
  • En praksis, der til stadighed søger at finde metoder og pædagogiske veje til undervisning, udvikling og trivsel for eleverne.
  • Fokus på inddragelse af fysiske aktivitet og bevægelse.
  • At eleverne forberedes til et ungdoms- og voksenliv i et demokratisk samfund.

Skolen ønsker gennem arbejdet i skolebestyrelsen, at understøtte et forældresamarbejde, der bygger på gensidig respekt og dialog til gavn for eleverne.

At Skolen i Peter Vedels Gade som arbejdsplads for de ansatte er karakteriseret ved:

• et godt og udviklende samarbejde
  • at teamsamarbejde som organisationsform er et vilkår for de ansatte
  • en stadig prioritering af de ansattes kompetenceudvikling
  • har som mål at have et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø
  • et godt tværfagligt samarbejde
  • høj faglighed
  • engagement i opgaveløsningen
  • en opsøgende og nysgerrig tilgang til eleverne