Principper
Skolebestyrelsen
Skolen i Peter Vedels Gade
Skolen ønsker et miljø hvor:
Alle kan føle sig som en del af et fællesskab.
Der sættes pris og fokus på den enkeltes styrker.
Teamet støtter op hvis en elev føler sig krænket, drillet eller mobbet.
Der er en ordentlig omgangstone, blandt elever og voksne.
Hvis en elev ikke trives kontaktes forældrene så der i samarbejde med teamet evt. ledelsen kan udarbejdes en handleplan.
Ved skole/hjem samtalerne skal den enkelte elevs trivsel drøftes og vurderes.
Principper for godkendelse af undervisningsmidler
Indkøb af undervisningsmateriale varetages af de respektive fagudvalg – og godkendes af pædagogisk afdelingsleder.
Principper for lekties afvikling
Lærere aftaler med forældre i hvor stort omfang de enkelte elever skal have lektier for. Lektier aftales fortsat med elev og forældre. Lektier kan laves med hjælp på skolen.
Principper for samarbejde med eksterne støttefunktioner
For at sikre et helhedssyn på det enkelte barn, må det tilstræbes, at have størst muligt samarbejde med eksterne støttefunktioner – det være sig BCK, ergoterapeuter, talepædagoger, Handicapcentre, børnepsykiatriske afdelinger o.a.
Principper for brug af PC, TV, DVD og elektroniske spil i skole/KKFO
Ved børns brug af elektroniske medier, skal der være en medarbejder til stede, der kan vejlede og støtte det enkelte barn.
Ved brug af internet skal det sikres, at der kun anvendes sites der er egnet til barnets alder og modenhed.
Ved brug af diverse elektroniske spil og ved fremvisning af film, skal de anbefalede aldersgrænser overholdes.
Forældresamarbejde Folkeskolereformen Skolebestyrelsen ved Skolen i Peter Vedels Gade beslutter følgende principper for forældresamarbejdet ved Skolen i Peter Vedels Gade. Skolebestyrelsen, skole og KKFO betragter forældrene som en ressource. Forældrene har stor viden om deres barn. Denne viden ønskes delt med skole og KKFO. Skolebestyrelsen opfordrer til et udvidet forældresamarbejde hvor forældre indgår i et forpligtende samarbejde med skole og KKFO. Der er en forventning om at forældre deltager i skolens og KKFO’ens arrangementer.
|
Mål for Skolen i Peter Vedels Gade
Skolen i Peter Vedels Gade er en af Københavns kommunes specialskoler. Eleverne har en diagnose indenfor autismespektrum forstyrrelse (ASF) og deres intellektuelle potentiale er vurderet indenfor moderat til normalområdet.
Skolen i Peter Vedels Gade er opbygget som et helhedstilbud fra 0. til 10. klassetrin. Læring og faglig udvikling finder sted i både skoletid og fritidtidstilbuddet, som tilbydes på alle klassetrin.
Eleverne er inddelt i grupper. Særligt i indskolingen bestræber vi os på at have mindre klasser. Til hver gruppe er der knyttet 2-3 lærere og 1-2 pædagoger.
Vi tilbyder individuelt tilrettelagt specialundervisning i hele skoleforløbet, som er fra 0. til 10. klasse. Ud over de almindelige skolefag modtager eleverne specifik undervisning i grundlæggende sociale færdigheder og selvstændighed med det sigte bl.a. at udvikle forståelse for egne særlige forudsætninger.
Skolen i Peter Vedels Gade tilbyder specialundervisning med et integreret fritidstilbud baseret på:
- Kendskab til autisme spektrum forstyrrelse
- Viden om autismeteori og praksis
- Viden indenfor tillægsdiagnoser, angst og psykiske tilstande
- Skolefaglig viden, hvor hele fagrækken og folkeskolens afsluttende afgangsprøver for 9.
klasse tilbydes i henhold til folkeskoleloven. - Helhedstænkning som det bærende element i samarbejdet mellem lærere og pædagoger.
- Undervisnings- og udviklingsforløb tilrettelagt ud fra den enkelte elevs behov.
- Et inklusionsperspektiv, både internt i organisationen og eksternt med samarbejdspartner. Udgangspunktet er tanken om åben skole og deltagelse i det øvrige samfund.
- En praksis, der til stadighed søger at finde metoder og pædagogiske veje til undervisning, udvikling og trivsel for eleverne.
- Fokus på inddragelse af fysiske aktivitet og bevægelse.
- At eleverne forberedes til et ungdoms- og voksenliv i et demokratisk samfund.
Skolen ønsker gennem arbejdet i skolebestyrelsen, at understøtte et forældresamarbejde, der bygger på gensidig respekt og dialog til gavn for eleverne.
At Skolen i Peter Vedels Gade som arbejdsplads for de ansatte er karakteriseret ved:
- et godt og udviklende samarbejde
- at teamsamarbejde som organisationsform er et vilkår for de ansatte
- en stadig prioritering af de ansattes kompetenceudvikling
- har som mål at have et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø
- et godt tværfagligt samarbejde
- høj faglighed
- engagement i opgaveløsningen
- en opsøgende og nysgerrig tilgang til eleverne
Princip for afleverings- og afhentningssituationer.
Afleverings- og afhentningssituationer skal afvikles roligt og sikkert med tilstedeværelse af en lærer eller pædagog. Det skal tilstræbes at afleverings- og afhentningssituationerne i så stor udstrækning som muligt indgår som en naturlig del af hverdagen for eleverne, dette søges gjort i et samarbejde mellem eleven, forældrene, skolens ansatte og taxaselskabets chauffører.
Princip for elevernes udgang fra skolen i skoletiden.
Fra en elev er begyndt i 7 klasse er det tilladt, under forudsætning af forældrenes samtykke, at forlade skolens område i det længste frikvarter.
24.08.2016 Skolebestyrelsen på Skolen i Peter Vedels Gade